Tre tips for bedre kontroll over medieomtalen av koronaviruset i sosiale medier

Koronaviruset preger mediebildet verden over. Tempoet og aktiviteten i redaksjonelle og sosiale medier er enorm, og det kan være vanskelig å få oversikt over det som er viktig for deg og din virksomhet. Her gir vi deg noen konkrete tips som vil gjøre det lettere å få overblikk over omtalen i sosiale medier.

1. Få kontroll over alle henvendelser i egne sosiale

mediekanaler

Mange virksomheter opplever nå økt trykk i egne sosiale kanaler. Dersom du syns det er utfordrende å holde kontroll over innkomne henvendelser i ulike kanaler, anbefaler vi at du tester RelationDesk.

I RelationDesk får du fullstendig oversikt over henvendelser som kommer via Twitter, Facebook, Messenger og Instagram – alt samlet i én og samme plattform. Alle som håndterer kundehenvendelser får tilgang til samme plattform, der oppgaver kan delegeres og merkes.

Intuitiv oversikt over besvarte og ubesvarte henvendelser gjør det enkelt å få kontroll over henvendelsene som kommer gjennom de sosiale mediekanalene. Du får også tilgang til statistikk og analyseverktøy for å måle eget arbeid. Søk og finn meldinger som tok for lang tid å svare på, og finn ut hvorfor. Få oversikt over antall innkomne meldinger, hvilke typer spørsmål dere får mest, og forbered dere på å håndtere kundedialoger enda bedre i fremtiden.

2. Overvåk det som er viktig for din virksomhet

Få oversikt over hva som skrives om virksomheten din, konkurrentene dine, bransjer eller andre interesseområder  i sammenheng med koronaviruset i sosiale medier. Med Retrievers Pulse-verktøy får du et klart bilde av hvordan diskusjonene ser ut på sosiale medier og du kan velge å følge spesifikke kontoer, emnetagger, bloggere eller andre påvirkere.

I Pulse kan du få oversikt over de mest innflytelsesrike twittrerne om koronaviruset eller andre temaer, de mest delte artiklene og du får oversikt over hvem som skriver mest om det som er viktig for deg. Det er også mulig å sammenligne omtalen i redaksjonelle og sosiale medier. Du kan også velge å følge emnetaggen COVID19, men for å få et bedre overblikk anbefaler vi at virksomheten din overvåker koronaviruset i sammenheng med relevante temaer eller virksomheter.

3. Lag en kanalstrategi og hold deg til den

Ta bevisste valg når det gjelder valg av kanal for budskapet ditt. Hva er det viktig å kommunisere i sosiale medier, og hva er det riktig å kommunisere i redaksjonelle medier? En gjennomtenkt strategi er spesielt viktig når man kommuniserer i kriser. Sørg derfor for å ha en kanalstrategi, og sørg for at dere holder dere til den!

Øyvind Ihlen ved Institutt for medier og kommunikasjon ved UiO, studerer hva som skjer når stadig flere mennesker bruker sosiale medier som sin viktigste nyhetskilde og når de retoriske betingelsene og utfordringene for risikokommunikasjon endres. Prosjektet fokuserer på kanalbruk og retoriske strategier under pandemier, mediene der forståelsen for risiko formes og tillit forhandles og hvordan befolkningen i Norge, Sverige og Danmark opplever kanalbruken og retorikken om pandemi. Les mer om prosjektet her.