Heldagskurs: Den perfekte pressemelding

Ønsker du å lære deg hvordan du kan utforme pressemeldingene slik at de får gjennomslag i mediene, samt lære mer om hvordan du kan måle effekten av dem? Da er dette kurset for deg.

Sammen med NTB leder vi deg igjennom et innholdsrikt heldagskurs hvor du blant annet lærer å:

  • Lage effektive titler og få til et godt samspill mellom tittel, bilde og bildetekst
  • Skrive kort, få fram budskapet og unngå de vanligste fellene
  • Måle effekten av dine pressemeldinger

:

Kursdetaljer

Heldagskurs kl. 9.00–15.00
Pris: kr. 4900,-  (inkl. lunsj)
Sted: Langkaia 1 (Havnelageret), 0150 Oslo
Dato: 17. juni

Klikk her for å melde deg på

 

Den ultimate tittelen

Første bud for å nå ut med en pressemelding er en tittel som fenger mottakeren. I dette kurset får du en verktøykasse for å snekre titler som gjør nettopp det. Vi ser også på hvordan du kan utnytte samspillet mellom tekst og bilder for å trekke leseren inn i stoffet.

Språk og struktur

Tunge og lange tekster blir lettere oversett, og vi ser på teknikker du kan bruke for å rasjonalisere språkbruken og spisse budskapet.

Effektmåling – hvorfor og hvordan?   

Vi gir eksempler på hvorfor det er nyttig å dokumentere og måle effekten av virksomhetens pressemeldinger, og viser deg hvordan dere kan gjør det.

Gjennomslag for budskap

Denne delen av kurset handler om hvordan du går til verks for å måle dine pressemeldingers gjennomslag. Det som skal kommuniseres, må være konkret for å kunne måles.

Talspersoner og sitater i pressemeldingene

Vi beskriver en velprøvd metodikk som går ut på å analysere hvordan virksomhetens talspersoner har fått gjennomslag i mediene. Her kommer vi inn på analyse av sitater, selve utsendelsen av pressemeldinger og bruken av pressebilder.

Målgruppe

Kurset passer for deg som jobber med kommunikasjon, enten du skriver pressemeldinger, nyhetsbrev eller kommunikasjon generelt.

Kursholdere 

 

Rune Wikstøl

Rune Wikstøl har bakgrunn som journalist og jobber til daglig som språkrøkter i NTB. Han har kurset over seks tusen journalister, kommunikatører, saksbehandlere og ledere i å skrive mer effektivt.

Rune blogger i Kommunikasjonsforeningens blogg PRprat, der han deler sine skrivetips.

:

 

Guro Lindebjerg

Guro Lindebjerg er utdannet medieviter og har de siste tre årene vært analysesjef i Retriever. I dag er hun Norgessjef i Retriever.

Hun har hjulpet flere hundre store og mindre virksomheter med måling av egen kommunikasjon og avtrykk i redaksjonelle og sosiale medier.

 

: