Krisehåndtering i sosiale medier

Mediehåndtering er en sentral del av krisehåndtering, det gjelder også for sosiale medier. Den første oktoberdagen inviterte vi inn til lunsjseminar i våre lokaler på Havnelageret, med krisehåndtering i sosiale medier som tema.

Eleni Rudi og Fritjof Andersson. Foto: Melisa Fajkovic.

På seminaret hadde vi fullt hus som lyttet til Fritjof Andersson, CEO i sosiale mediehåndteringsplattformen RelationDesk, og Eleni Rudman fra SAS.

De snakket om håndtering av kommunikasjon i egne sosiale mediekanaler, og hvordan RelationDesk kan være et viktig verktøy i en krisesituasjon som SAS opplevde under vårens pilotstreik. SAS fikk fikk mye reaksjoner i sosiale medier fra de hundretusen reisende som ble berørt av streiken som de måtte håndtere på en effektiv måte.

Om RelationDesk
RelationDesk er det nyeste tilskuddet i Retriever-familien. Med RelationDesk har vi utvidet vårt tilbud, hvor vi nå kan tilby en komplett løsning for håndtering av redaksjonelle og sosiale medier. RelationDesk har utviklet markedets sterkeste tilbud for å administrere kundedialoger og overvåkning i egne sosiale mediekanaler.

Fem konkrete tips til krisehåndtering:

1. Overvåk mediebildet og hvordan situasjonen dekkes i ulike kanaler
2. Velg tidligst mulig én sentral talsperson i selskapet som uttaler seg om den aktuelle situasjonen
3. Bruk egne sosiale mediekanaler som Twitter og Facebook aktivt for å kontrollere situasjonen
4. Opprett en egen hashtag som dere kan følge i sosiale medier
5. Håndter kundedialoger i egne sosiale mediekanaler i én mediehåndteringsplattform: RelationDesk