5. november 2018 | 07:18

FNI-indeksen for norsk økonomi i oktober: Konjunkturoppgangen flater ut

Etter en bra start i begynnelsen av oktober, falt FNI-indeksen mot slutten av måneden. Det er også større usikkerhet rundt estimatene. FNI-indeksen ligger nå på ett gjennomsnittlige nivå, noe som kan tyde på at konjunkturoppgangen flater ut. FNI-indeksen ble sist oppdatert 31. oktober i år.

Oppdateringer av FNI i oktober

FNI (Financial News Index) indeksen, som er konstruert av Retriever og CAMP-senteret ved Handelshøyskolen BI er nå oppdatert med nye tall til og med 31. oktober 2018. FNI-indeksen viser at konjunkturoppgangen flater ut. Etter å ha svingt litt opp og ned de siste 2 månedene, falt FNI-indeksen mot slutten av oktober. Selv om snittet for oktober fortsatt er bra, er det likevel under det vi så i tredje kvartal. Foreløpig er det for tidlig å varsle konjunkturomslag, men med økt usikkerhet, er det nå mye som tyder på at konjunkturoppgangen flater ut.

Nyhetsstrømmene som i hovedsak bidrar positivt og negativt til variasjonene i indeksen er stort sett i tråd med hva vi har sett tidligere måneder, men nytt denne måneden er det at aksjemarkedet bidrar til å trekker FNI-indeksen noe ned. Ikke overraskende, kanskje, etter de store børsfallene. Fortsatt bidrar imidlertid nyheter om oppstartsbedrifter og it-systemer positivt, men også her flater det litt ut. Ellers bidrar turisme og varehandel til å dra FNI indeksen ned.

Neste publisering av FNI-indeksen blir onsdag 5. desember 2018