4. juni 2019 | 10:19

Retriever kjøper sosiale medier-startupen RelationDesk

Analyseselskapet Retriever kjøper sosiale medier suksessen RelationDesk og tilbyr dermed en komplett løsning for selskaper som ønsker å integrere kommunikasjon i alle typer mediekanaler.

– Vi kompletterer hverandres virksomheter og sammen kommer vi til å skape ett unikt kundetilbud, sier Espen Viskjer, Norgessjef i Retriever.

En leverandør for alt
RelationDesk har utviklet en tjeneste for håndtering og oppfølging av sosiale medier. Det betyr at virksomheter kan publisere poster, håndtere kundehenvendelser og analysere aktiviteten på ett og samme sted.

– Gjennom oppkjøpet av RelationDesk blir vi den eneste aktøren som kan tilby en komplett løsning for håndtering av redaksjonelle- og sosiale medier. Det har vært etterspurt av våre kunder og kommer til å bli den nye bransjestandarden, sier Espen Viskjer. Sammen med RelationDesk kommer våre kunder til å ha en fullstendig oversikt over hva som sies om dem i alle mediekanaler, samtidig som de vil kunne påvirke dialogen i sosiale medier, håndtere kundehenvendelser og analysere utfallet, legger han til.

Mer innovasjon
RelationDesk har uten eksterne investorer siden 2012 vokst til et lønnsomt selskap og har fått noen av de største selskapene i Sverige på kundelista, som Swedbank, Telia og SAS.

– Vi kommer til å fortsette å drive RelationDesk som ett eget varemerke. Men med Retriever som eiere, får vi mer muskler til å drive utvikling og innovasjon, forteller Fritjof Andersson, gründer og administrerende direktør i RelationDesk. – Sammen med Retriever kommer vi til å satse fullt ut på å etablere oss i alle de Nordiske landene, der Retriever allerede har en sterk posisjon, legger han til.

Retriever som er eid av NTB og det svenske nyhetsbyrået TT har raskt vokst seg til å bli markedsleder på tradisjonell medieovervåkning og analyse i Norden. Retriever står også bak tjenesten Atekst/Mediearkivet. De siste ti årene har selskapet også satset på overvåkning av sosiale mediekanaler.

– Dette oppkjøpet er i tråd med vår strategi. Vi skal posisjonere oss innenfor vårt kjerneområde samtidig som vi skal styrke oss ytterligere på sosiale medier og mer helhetlige analyseleveranser til våre kunder, sier konsernsjef i Retriever Robert Söderling.