Retriever nyhetsbarometer Q1: norske medier skriver mest om næringsliv, politikk og sport

Vår nyeste undersøkelse viser at norske journalister skriver mest om næringsliv, politikk og sport. Blant de mest omtalte personene må lederne av Norges to største partier se seg slått av en amerikaner.

Uvanlige tider i norsk politikk, ikke nok til å slå Trump

Retrievers nyhetsbarometer baserer seg på en analyse av over 700 000 oppslag fra årets første kvartal. Analysen viser at politikk er et av de mest omtalte temaene i norske medier så langt i år. Selv om det har skjedd mye i norsk politikk de siste månedene, er det likevel den amerikanske presidenten, Donald Trump, som troner øverst på listen over kvartalets mest omtalte personer.

 

 

«Selv om det har vært uvanlige tider i norsk poltikk, kan det nok ikke måle seg med tilstanden i det politiske Amerika. Med tanke på at den norske statsminister en til enhver tid er blant de mest omtalte personene i norske medier, er det interessant å se at Erna Solberg blir slått av Trump. Det sier en hel del om interessen og dekningen av amerikansk poltikk.»

 

Guro Lindebjerg, Norgessjef i Retriever

 

Seks av de ti mest omtalte personene så langt i år er likevel norske politikere. Etter Erna Solberg følger partilederne Jonas Gahr Støre og Siv Jensen rett bak.

- Det er naturlig at lederne av landets største partier ligger i toppen av listen, og i likhet med statsministeren bidrar Jensens rolle som minister til at hun ligger høyt på listen.

 

Lindebjerg er imidlertid mer overrasket over flere av de andre politikerne som får plass på listen.

 

- Med tanke på at KrF er et av Norges minste partier er det en tankevekker at Hareide er en av de mest omtalte personene dette kvartalet. Det er helt tydelig at partiets inntog i regjering og Hareides påfølgende avgang som partileder, ikke har gått upåaktet hen. Det samme gjelder Sylvi Listhaug som for et drøyt år siden gikk av som justisminister, og som nå jobber som stortingspolitiker. Også hun slår blant annet Venstre-leder og kultur- og likestillingsminister Trine Skei Grande når det gjelder medieoppmerksomhet. Listhaug ser med andre ord ut til å holde sitt løfte om å ikke gå stille i dørene, uttaler Lindebjerg.

 

Se analysesjef Guro Lindebjerg fortelle om funnene på Tv2 nyhetskanalen

 

Analysesjef Guro Lindebjerg avdekker funnene på TV2 Nyhetskanalen.

 

Overraskende aktør mest omtalt

Temaområdet norske journalister skriver aller mest om er økonomi, næringsliv og industri. Temaet rommer alt fra omtale om eiendom og handel, til jernbane og forbrukerstoff. Her gjør Statens vegvesen seg gjeldende som den mest fremtredende aktøren i omtalen.

- Statens vegvesen er ikke nødvendigvis den aktøren man tenker skal ligge på toppen av en slik liste, men det er tydelig at de er svært aktive i å informere det norske folk om kjøreforhold, trafikksikkerhet og vedlikehold. Informasjonsbehovet blant folk er på dette området stort, noe også undersøkelsen bekrefter. I februar kom det i tillegg nye regler for EU-kontroll. Hvert år gjennomføres over to millioner EU-kontroller, så det er klart at dette er av interesse for norske bilister, mener Guro Lindebjerg.

 

Tidligere langrennsløper fortsatt aktuell

Året har så langt bydd på flere store sportsbegivenheter. Dette kommer til syne i undersøkelsen, som viser at sport er det tredje mest omtalte temaet. Det skrives aller mest om fotball, og mye av æren kan gå til Ole Gunnar Solskjær.

- Nært er som oftest kjært i journalistikken, og dette får vi definitivt bekreftet når vi ser på omtalen Solskjær har fått etter at han gikk inn i jobben som trener for Manchester United. Etter at han nå er bekreftet som permanent trener kan vi forvente en fortsatt massiv dekning av fotballstjernen.

 

I tillegg til Solskjær har to andre idrettsmenn kommet seg på topplisten. Johannes Høsflot Klæbos innsats i vinterens konkurranser har vært tett fulgt av norske medier og gir ham en plass på listen.

 

- På listen finner vi også en annen langrennsmann vi er vant til å se i mediene. Til tross for at han la opp i desember i fjor har Petter Northug generert nok medieoppmerksomhet til å havne på listen over mest omtale personer hittil i år.

 

 

 

Om Retrievers nyhetsbarometer

Ved hjelp av maskinlærte modeller analyserer Retriever hvilke personer, organisasjoner, byer, steder og aktører som omtales i medier. Hver måned publiseres nye funn fra undersøkelsen. Kildegrunnlaget for analysen inkluderer majoriteten av norske aviser på papir, magasiner og tidsskrift, i tillegg til alle landets nettaviser og de største og mest toneangivende fjernsyns- og radiosendingene.