Tre tips for sosiale medier-håndtering

Tempoet og aktiviteten i sosiale medier er enorm, og det kan være vanskelig å få oversikt over det som er viktig for deg og din virksomhet. Her gir vi deg noen konkrete tips som vil gjøre det lettere å få overblikk over omtalen i sosiale medier, og hvordan håndtere virksomhetens sosiale mediekanaler.

1. Planlegg, publiser og administrer innlegg på
dine sosiale mediekanaler i én digital plattform

Mange virksomheter opplever økt trykk i egne sosiale kanaler. Dersom du syns det er utfordrende å holde kontroll over innkomne henvendelser i ulike kanaler, planlegge og publisere innlegg på tvers av ulike avdelinger, anbefaler vi at du tester  RelationDesk

Med RelationDesk kan teamet ditt lage utkast, planlegge, publisere, administrere, og analysere innhold på en strukturert måte – alt samlet i én og samme plattform. Alle som håndterer de ulike sosiale mediekanalene får tilgang til samme plattform, der oppgaver kan delegeres og merkes.

Vi hjelper deg og teamet ditt med å lage utkast, planlegge og publisere innhold på en strukturert måte. Intuitiv oversikt over besvarte og ubesvarte henvendelser gjør det enkelt å få kontroll over henvendelsene som kommer gjennom de sosiale mediekanalene. Du får også tilgang til statistikk og analyseverktøy for å måle eget arbeid. Søk og finn meldinger som tok for lang tid å svare på, og finn ut hvorfor. Få oversikt over antall innkomne meldinger, hvilke typer spørsmål dere får mest, og forbered dere på å håndtere kundedialoger enda bedre i fremtiden.

2. Overvåk det som er viktig for din virksomhet

Få oversikt over hva som skrives om virksomheten din, konkurrentene dine, bransjer eller andre interesseområder  i sammenheng med et tema i sosiale medier. Med Retrievers Pulse-verktøy får du et tydeligere bilde av hvordan diskusjonene ser ut på sosiale medier og du kan velge å følge spesifikke kontoer, emnetagger, bloggere eller andre påvirkere.

I Pulse kan du få oversikt over de mest innflytelsesrike twitrerne om et bestemt tema, de mest delte artiklene og du får oversikt over hvem som skriver mest om det som er viktig for deg. Det er også mulig å sammenligne omtalen i redaksjonelle og sosiale medier. Du velger selv om du ønsker å følge bestemte emnetagger som for eksempel #COVID19, eller om du ønsker å søke på enkelte tema, andre virksomheter, eller om din virksomhet ønsker å overvåke interesseområder i sammenheng med relevante temaer eller konkurrenter.

3. Lag en kanalstrategi og hold deg til den

Ta bevisste valg når det gjelder valg av kanal for budskapet ditt. Hva er det viktig å kommunisere i sosiale medier, og hva er det riktig å kommunisere i redaksjonelle medier? En gjennomtenkt strategi er spesielt viktig når man kommuniserer i kriser. Sørg derfor for å ha en kanalstrategi, og sørg for at dere holder dere til den!

Øyvind Ihlen ved Institutt for medier og kommunikasjon ved UiO, studerer hva som skjer når stadig flere mennesker bruker sosiale medier som sin viktigste nyhetskilde og når de retoriske betingelsene og utfordringene for risikokommunikasjon endres. Prosjektet fokuserer på kanalbruk og retoriske strategier under pandemier, mediene der forståelsen for risiko formes og tillit forhandles og hvordan befolkningen i Norge, Sverige og Danmark opplever kanalbruken og retorikken om pandemi. Les mer om prosjektet her