Nye Target maksimerer sjansen for å nå ut til riktig målgruppe

Målgruppekunnskap er ikke lenger forbeholdt markedsavdelingen. Retrievers nye tjeneste Target er den første i sitt slag som gir samme målgruppeinnsikt til kommunikatører. Target gir dere oversikt over demografien for målgruppen deres.

Nå lanserer vi den nye tjenesten Target – et banebrytende analyseverktøy som gir detaljert informasjon om kundene deres, og viser vei til riktig målgruppe. Kristina Nilsen, nestleder i Retriever, har vært med på å utvikle den unike tjenesten. Target er det eneste verktøyet i sitt slag som er utviklet for kommunikatører. Du får innsikt i hvilke målgrupper dere faktisk når, og hvilke dere ikke når.

kristina

I dagens mediesamfunn er det helt avgjørende å kunne forstå og måle effekten av bedriftens kommunikasjonsarbeid, og dette er middelet som vil hjelpe dere med å lykkes.

Et eksempel på hvordan Target fungerer: Hvis du i dag overvåker rekkevidden av medieaktivitetene deres i Retriever, supplerer Target denne innsikten med informasjon om mottakerens demografiske egenskaper – som for eksempel alder og utdanning. Det er til og med mulig å se om målgruppen er aktiv i kommentarfelt på sosiale medier.

 

Dypere målgruppeinnsikt

Det råeste med Target er at kommunikatører ikke lenger trenger å være avhengige av markedsførere for å få tilgang til detaljert målgruppekunnskap. Med mulighet til å måle arbeidet vil det heller ikke være noen tvil om effekten av kommunikasjonsarbeidet.

– Det er helt klart et viktig poeng. Dere får de samme referanserammene som markedsavdelingen og andre deler av virksomheten, men i et eget grensesnitt, sier Kristina.

Denne nye tjenesten fra Retriever bidrar også til at kommunikasjonen enklere kan tilpasses og underbygge bedriftens strategier.

Som kommunikatør får du større tyngde internt når du kan vise til at det dere gjør er i tråd med hvordan resten av bedriften jobber, sier Kristina.

Mange av Retrievers kunder har etterspurt en tjeneste som Target i flere år. Bak tjenesten ligger det et omfattende utviklingsarbeid der nesten 13 000 personer i Sverige, Norge og Danmark er kartlagt demografisk ut fra medievanene sine. Resultatet er en tjeneste som er usedvanlig brukervennlig.

– Det har vært utrolig interessant å se hvilke data Target har gitt oss tilgang til, sier Kristina. Vi har fått mange aha-opplevelser på veien, og jeg vet at denne tjenesten vil være relevant for mange.

 

Retriever Target

Target er den eneste tjenesten som kombinerer målgruppedata med medieovervåkning. Tjenesten aktiveres som et tillegg på bedriftens Retriever-konto. Dette får du:

  • Kunnskap om hvilke målgrupper dere når. Søk på alle bedriftens medieaktiviteter, et spesifikt produkt eller en talsperson. Statistikken presenteres i lettleste diagrammer som inkluderer kjønn, alder, utdanning, inntekt, sivilstatus og bruk av sosiale medier.
  • Det er også mulig å benytte dere av Retrievers analyseavdeling for å få skreddersydde og enda mer inngående analyser av dataene.