Trender og fremtidsutsikter fra #SMMW18

Under Social Media Marketing World i San Diego deltok 5000 SoMe-eksperter og markedsførere fra hele verden, og vi var så heldige å være på plass. Der fikk vi oversikt over de siste trendene og frempek på hva som kommer til å være de viktigste endringene i landskapet fremover. Her er de viktigste rådene vi tar med oss hjem.

Vær ekte

En av de viktigste trendene vi tar med oss er at fokuset på ærlighet og ekte dialog i sosiale medier stadig øker. Tiden da man delte innhold med mål om at alt skulle gå viralt, da man talte følgere som om de faktisk var kunder, og ensidig fokus på rekkevidde som det viktigste måleparameter, er over.

Fremover vil det i større grad handle om å etablere kontakt med de rette personene, på ekte vis. Om målet ditt er å skape engasjement, må du starte med å gi folk en grunn til å etablere kontakt med deg. Engasjér følgerne dine med kvalitetsinnhold som snakker til nettopp dem, og ikke til et størst mulig publikum, eller for å sanke flest mulig likes. Fokuser heller på å starte en dialog, og det som er grunnlaget for en relasjon.

Facebook går smalere

Mange lurer på hva Facebooks algoritmeendring vil bety for dem fremover. Endringen innebærer at organisk rekkevidde er lavere enn én prosent. For å ta et enkelt eksempel; om virksomheten din har 10 000 følgere, vil ikke innholdet ditt bli sett av mer enn 100 personer. Dette innebærer at man bør fokusere på et smalere og mer relevant publikum på Facebook.

Fordi dette påvirker alle så vil det oppstå hardere konkurranse om de mindre og mer relevante publikummene. Dette resulterer i at det vil koste mer penger å treffe målgruppen enn det tidligere har gjort.

Men dette ikke nødvendigvis bare negativt. En del virksomheter har underprestert i sosiale medier versus redaksjonelle, fordi innholdet som skapes for sosiale medier ikke er engasjerende nok. Man blir nødt til å skjerpe innholdet og lage bedre kommunikasjon for sosiale medier. De som evner å gjøre det vil være de som lykkes med å nå frem.

Andre Facebook-funksjoner å følge med på:

Facebook Live

Facebook Live blir viktigere. Ifølge Facebooks egne data så blir Live-sendinger kommentert omtrent seks ganger mer enn andre videoer på Facebook.

Facebook watch

Facebook watch er foreløpig kun tilgjengelig i USA, men har gjort stort inntrykk som en slags hybrid mellom Facebook, YouTube, og Netflix, med mye originalt innhold laget for plattformen.  Facebook og Twitter har allerede laget eksklusive sendinger fra Academy Awards og Grammy Awards. Nå har Facebook også lagt inn bud på å få sende flere store sportsarrangementer, blant annet Indian Cricket League.  

Pinterest og Instagram øker som salgskanaler

I 2017 leverte Pinterest svært gode tall, blant annet at 87 prosent av Pinterest-brukerne kjøpte noe på grunn av innhold de fant på Pinterest. I tillegg kjøpte 55 prosent av brukerne produkter direkte på Pinterest. Det er mer enn på noen annen sosiale medier-plattform. Delvis skyldes dette at Pinterest har lyktes med å guide brukeren gjennom hele kjøpsreisen, fra det første øyeblikket med inspirasjon og hele veien til faktisk kjøp.

Analyser viser at brukerne begynner å planlegge innkjøp på Pinterest omtrent tre måneder før de bruker andre plattformer. De anbefaler også kjøpte produkter til venner oftere på Pinterest enn andre plattformer.

Ikke overraskende får markedsførere som benytter seg av Pinterest god avkastning på det. Over 80 prosent av kampanjene på plattformen kan vise til gode salgsresultater og høy konvertering.

Instagram har økt fokuset på sine løsninger for virksomheter. Fremover kan såkalte «Shopping tags» bli mer vanlig, og langt viktigere enn de vanlige emneknaggene for virksomheter som benytter Instagram til å selge produkter. Som et alternativ til den vanlige emneknaggen vil man kunne integrere pris og informasjon i selve bildene. Dette har vært i test siden november 2016 og Instagram inngikk nylig i et samarbeid med Shopify om denne løsningen. I lys av konkurransen de møter fra Pinterest på denne fronten er det sannsynlig å tro at denne funksjonen kommer til å rulles ut bredt i nærmeste fremtid.

For bedrifter kan søk på bildeinnhold også bli nyttig i arbeidet med å finne frem til nye påvirkere, merkevareambassadører og brukere som potensielt er interessert i produktene og tjenestene sine.

Store forbedringer på LinkedIn

Plattformen har nå 530 millioner medlemmer og har nylig lansert flere verktøy som skal tilrettelegge for at merkevarer kan kommunisere sine budskap via plattformen.

Nå er det mulig for alle brukere å poste video direkte på LinkedIn, men denne løsningen har ikke blitt tilgjengelig for virksomhetssider enda.

Video er den mest populære innholdstypen på tvers av alle plattformene, og LinkedIn sier selv at video deles 20 ganger mer enn annen type innhold på plattformen.

For å få mest mulig ut av LinkedIn bør du sjekke ut Website Demographics. Denne funksjonen vil hjelpe deg med å identifisere typene brukere som besøker siden din basert på deres LinkedIn-data. Dette er nok spesielt nyttig for B2B-virksomheter, for å få innblikk i om du treffer målgruppen din med kommunikasjonen på LinkedIn.

AI og maskinlæring kan gjøre deg raskere og mer effektiv

Billioner av innlegg med ustrukturert data fra sosiale medier kan få nytt liv og mening ved hjelp av AI-teknologi. Nye verktøy bygget på maskinlæring vil kunne hjelpe organisasjoner med å nyttegjøre seg av sosiale medier i større grad.

Flere virksomheter på Fortune 500-listen har begynt å bruke AI i sin kundeservice. I markedsføring kan AI også være verdifullt i prosessen med å finne frem til gode ambassadører og påvirkere for merkevaren.

Et annet interessant eksempel på bruk av AI på data fra sosiale medier er The New York Times, som bruker AI til å identifisere hvilke artikler de skal satse på å synliggjøre. Ved å benytte seg av en smart bot som analyserer engasjements-data fra sosiale medier, identifiserer de raskt hvilke av sine hundrevis av artikler som bør løftes og synliggjøres.

Foreløpig ser vi to klare og effektive områder for bruk av AI innen sosiale medier; det første handler om å redusere tiden det tar å hente innsikt, og det andre handler om å finne mønstre på hvordan innholdet ditt fungerer.

Influencer marketing har kommet for å bli 

Markedet for influencer marketing beregnes til å være verdt tre billioner dollar i løpet av 2018, og ti billioner innen 2020. På tross av at mange markedsførere har influencer marketing som en del av sin strategi, er det fortsatt 41 prosent som bruker mindre enn ferm prosent av budsjettene sine på dette.

Fremover ser det ut til at påvirkere i større grad kommer til å bli faste ambassadører for merkevarer. Mens man tidligere har benyttet seg av påvirkere i forbindelse med enkelt-events eller produktlanseringer er trenden nå at påvirkerne knyttes tettere til merkevaren og at relasjonen blir mer langsiktig.